דמנציה סופנית for Dummies

Wiki Article

מחקר זה מחזק את התפישה ששיטיון הוא מחלה סופנית ומגדיל את הידע על המהלך הקליני שמאפיין את השלב הסופי. המחקר הראה, שהבנת התחזית ומהלך המחלה מצד המטפלים מצמצמת את הסיכון לטיפולים מיותרים בסוף החיים.

הקשיים והאתגרים עצומים כפי שתיאר הסופר אמנון שמוש בספרו בוקר טוב אלצהיימר, המגולל את ההשתלטות האכזרית של המחלה שפקדה את רעייתו ואת כובד המשקל על כתפיו של בן הזוג המטפל במסירות ובאהבה.

כאשר אתם רואים שינויים קוגניטיביים ומנטליים אצל בן/בת זוג, הורה או קרוב משפחה אחר , כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה ולבקש הפנייה למומחה בנוירולוגיה או בפסיכוגריאטריה לביצוע אבחון.

בשונה ממחלות דמנציה אחרות, בהן הפגיעה המוחית יכול להתבטא יותר בהקשרים של שינויי התנהגות ואישיות, באלצהיימר, חלק משמעותי ומאוד נראה לעין של הפגיעה הוא בזיכרון, ראשית לטווח קצר ואז לטווח בינוני וארוך, לכן אנשים רבים מקשרים חולי אלצהיימר למצבי שכחה קיצוניים.

בניגוד לאלצהיימר ולדמנציה עם גופיפי לואי, דמנציה וסקולרית מתפתחת בהשפעת הגורם התורשתי ובעיקר בשל מחלות לב וכלי דם על רקע אורח חיים לא בריא הכולל: עישון, תזונה עשירה בסוכרים ושומנים והעדר פעילות גופנית.

בפודקאסט זה היא מציגה את סל הזכויות והקצבאות – אלה האוניברסאליות המגיעות לכל אדם, ואלה הייחודיות לחולים במצבים שונים.

יש להביא בחשבון כי אדם מסוים יכול לסבול בו-זמנית ממספר סוגים של דמנציה, כגון אלצהיימר לצד דמנציה וסקולרית (ראו בהמשך), וחשוב להגיע לאבחון מדויק ...

דמנציה נחשבת לאחת מבעיות הבריאות המורכבות וחשוכות המרפא של הגיל המבוגר. ככל שתוחלת החיים עולה, כך עולה שעור הלוקים בדמנציה. מאחר שניתן לחיות עם דמנציה שנים רבות, במהלכן מאבד החולה עוד ועוד תפקודים, הנטל על בני משפחתו גדול מאד.

עישון: כמו סיכונים בריאותיים אחרים, עישון מגביר גם את הסיכון לפגיעה ניוונית במוח.

  הטיפול הפליאטיבי יכול להינתן במסגרת מערכות המטפלות בבית (אשפוז בית, הוספיס בית בשלבי מחלה אחרונים) או באשפוז במוסד במחלקות המיועדות לטיפול סיעודי בהתחשבות בפגיעה הקוגניטיבית של המטופל. 

במרבית המקרים, תאי המוח באזור מרכז הלמידה והזיכרון (היפוקמפוס) הם הראשונים להינזק. לכן אבדן הזיכרון הוא בדרך כלל בין התסמינים הראשונים של מחלת האלצהיימר. זו הסיבה שבעבר נהגו לכנות את מחלת האלצהיימר 'מחלת השכחה'. 

טיפול תומך גם במשפחה here ובעיקר במטפל העיקרי – באמצעות שיחות עם עובדת סוציאלית, סיוע מול גורמים במערכת הבריאות ובביטוח הלאומי. 

יחד עם זאת, כל עוד היכולת לקבל החלטת ורמת התפקוד לא מושפעות מהירידה בזיכרון, הרי שלא ניתן לאבחן דמנציה.

התסמינים כוללים שכחה תכופה (בעיקר של דברים מהטווח הקצר/קרוב), תחושת בלבול וקושי להתמצא במרחב ובזמן. פגיעות שפתיות ותקשורתיות התחלתיות וכדומה.

Report this wiki page